گیرافتادگی عصب مچ دست (سندروم تونل کارپال ( CTS))

کلینیک ارتوپدی فنی طبیب شیراز سعی دارد که در این مطلب اطلاعات مفید و لازمی را در مورد سندروم تونل کارپال ( CTS ) یا گیرافتادگی عصب در مچ دست در اختیار شما عزیزان بخصوص همشریان عزیز شیرازی قرار دهد.

سندروم تونل کارپال یا CTS یک نوروپاتی گیرافتادگی عصب شایع در ناحیه مچ دست میباشد.

علت بروز گیرافتادگی عصب مچ دست ( سندروم تونل کارپال (CTS) )

-سابقه حرکات مکرر مچ دست: انجام حرکات تکراری که موجب فشار به مچ دست میگردند که عصب مدین حین عبور در تونل کارپ مچ دست دچار فشردگی میشود مانند؛ افراد تایپیست و افرادی که در حال استفاده بیش از حد از مچ دست خود میباشند بیشتر در معرض این نوروپاتی قرار میگیرند که باعث گیرافتادگی عصب در مچ دست می شود .

گیرافتادگی عصب مچ دست – مشکل رایج در تایپیست ها

-فشار داخل تونل کارپال در طول حرکات مکرر اکستنشن و خم شدن مچ افزایش می یابد.

-قرار گرفتن مچ در معرض ارتعاش باعث آسیب میلین آکسون میشود و موجب ادم داخل عصب مدین میگردد که نهایت باعث گیرافتادگی عصب در مچ دست می شود . مانند: انجام کارهای ساختمانی، کار با آبمیوه گیری یا دریل

-ژنتیکی

-چاقی

-بیماری های آرتریت روماتوئید

-ایدیوپاتیک یا ناشناخته

-دررفتگی کارپوس

-استئوفیت استخوان های مچ

-شکستگی یا جابه جایی اریب انتهای استخوان ساعد( رادیوس) در مچ دست

-روماتیسم

-دیابت (عروق سلول های پوششی عصب را درگیر)

-هیپرتروفی تنوسینوویال

-ضربه به ناحیه مچ دست

-ناهنجاری های توزیع مایع: بارداری، کم کاری تیروئید و نارسایی مزمن کلیه

-تومور داخل تونل: لیپوم، کیست سینوویال، سارکوم سینوویال یا تومور عصبی

-هماتوم ناشی از هموفیلی، اختلال ضد انعقادی

-ضربه به مچ دست

گرفتگی عصب مچ دست

بیشترین افراد در معرض گیرافتادگی عصب مچ دست ( CTS  )

-سفید پوستان بیشتر در معرض میباشند.

-در جنسیت زنان ده برابر بیشتر از مردان شایع است.

-سن بروز معمولا ۴۰ تا ۶۰ سالگی میباشد.

-معمولا در دست غالب اتفاق میافتد.

-شیوع در خانم های خانه دار، تایپیست ها، کارگران بیشتر میباشد.

علائم سندروم گیرافتادگی عصب مچ دست

-گزگز

-بیحسی

-مورمور

-درد

-ضعف

-گرفتگی

-تغییرات دما

این علایم معمولا در سه انگشت شست، اشاره، انگشت وسط و نیمه خارجی انگشت چهارم اتفاق میافتد.

همچنین درد میتواند به ساعد و بازو کشیده شود.

علایم ذکر شده در ابتدا در شب بروز میدهد و بمرور در روز نیز خود را نشان میدهد بخصوص در هنگام انجام حرکات مانند تایپ کردن و …

-نقص علایم حسی و حرکتی

-آتروفی ماهیچه کف دست سمت شست (تنار)

عوارض گیرافتادگی عصب مچ دست

-در موارد شدید، افراد اغلب علائم طولانی مدت دارند، به دلیل آسیب دائمی عصب حتی بعد از برداشتن فشار ممکن است برای همیشه آسیب حسی و ضعف عضلات تنار باقی بماند.

-کاهش هماهنگی حرکات انگشتان و ضعف دست

-گرفتگی ماهیچه

تشخیص گیرافتادگی عصب مچ دست ( سندروم تونل کارپال یا CTS)

-آتروفی و ضعف عضلات متصل به شست که موجب نقص در انجام حرکات خم کردن و دورکردن شست میگردند که میتوان برامدگی ماهیچه قبل شست در کف دست و حرکات ذکر شده را در بیمار چک کرد.

-تست تینل: زدن ضربات ملایم به تونل کارپال مچ که اگر علایم تیرکشنده و سوزشی ایجاد شود تست مثبت است.

-تست فشرده سازی کارپال که این کار با اعمال فشار محکم ۳۰ ثانیه به طور مستقیم بر روی تونل کارپال مچ دست انجام می شود. زمانی که پارستزی، درد یا علائم دیگر تکرار شود، آزمایش مثبت است.

-تست فالن با خم کردن کامل مچ دست توسط بیمار و قرار دادن سطوح پشتی هر دو دست به هم به مدت یک دقیقه انجام می شود. آزمایش مثبت زمانی است که علائم (بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد) ایجاد شود.

-تست فالن معکوس با قرار دادن سطح کف هر دو دست در کنار هم به مدت یک دقیقه توسط بیمار انجام می شود، که یک آزمایش مثبت با ایجاد علائم است.

-تست پاپاتوری که بافت نرم روی عصب میانی جهت محدودیت مکانیکی بررسی میشود.

-تست square برای تعیین خطر ابتلا به سندرم تونل کارپ میباشد که نسبت ضخامت مچ دست تقسیم بر پهنای مچ دست از 0.7 زیاد باشد، آزمایش مثبت است.

-تصویر برداری ام ار ای

-سونوگرافی

-نوار عصب-عضله EMG,NCV

گرفتگی عصب مچ دست

درمان گیرافتادگی عصب مچ دست( سندروم تونل کارپال یا CTS)

-اگر ساکن شیراز هستید یا دسترسی به شهر زیبای شیراز دارید برای برای درمان گیرافتادگی عصب مچ دست در شیراز ؛ استفاده از مچ بند آتل دار در شب که این مچ بند را میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی طبیب شیراز بعد از معاینه دریافت کنید که این مچ بند ها در دو نوع آتل دار و مگنت دار در کلینیک ارتوپدی فنی طبیب قابل ارائه به بیماران CTS میباشد که نوع مگنت دار آن با ایجاد میدان مغناطیسی موجب تسریع در از بین رفتن التهاب میشود.

-باید حرکات تحریک کننده حرکت مچ دست را اصلاح مانند قرار دادن صفحه کلید در ارتفاع مناسب و به حداقل رساندن خمش و فشار بر کف مچ هنگام تایپ

-کاهش وزن و افزایش فعالیت هوازی

-تزریق کورتیکواستروئید به تونل کارپال که بعد از تزریق یکماه تمام وقت آتل مچ استفاده و بعد از آن یکماه تا دوماه آتل مچ شبانه استفاده میگردد.

-داروهای ضد التهاب استروئیدی

-فیزیوتراپی (لیزر کم توان و پرتوان، التراسوند، نیدلینگ، مگنت، امواج شورت ویو دیاترمی، الکتروتراپی)

9:31

حرکات اصلاحی و حرکت درمانی که در کلینیک ارتوپدی فنی طبیب توسط متخصص به بیمار اموزش داده میشود.

-عمل جراحی در مرحله ای که اقدامات غیر جراحی در کاهش علائم سودمند واقع نشدند جراحی برای برداشتن فشار از عصب تجویز می‌شود. هدف جراحی افزایش ابعاد تونل کارپال به وسیلهٔ آزادسازی لیگامان عرضی مچ و فاشیای اکستانسور و فلکسور رتیناکلوم آن می‌باشد.

*در کلینیک ارتوپدی فنی طبیب شیراز بیماران با درد مچ دست و مشکلات عصبی دست مورد معاینه قرار میگیرند و در صورت تشخیص CTS مراحل درمانی پیشنهادی به بیمار ارائه میگردد.

نکته خاصی هست که این مطلب رو تکمیل‌تر کنه؟